Home | Je bent nu hier: Home > Tips & Trucs > Demonteren
Opdrachten I
Opdrachten II
Ontdekdozen
Kerndoelen
Tips & Trucs
Links
Contact
Home

Leuke apparaten om te demonteren

Demonteren is superleuk om te doen én leerzaam. Kijk maar naar techniek-kerndoel 44: daarbij gaat het om het onderzoeken hoe iets werkt en in elkaar zit. Dit zijn leuke voorwerpen om uit elkaar te halen:

Scheerapparaat  of ladyshave - Je ontdekt tandwielen en een motortje.

Cassetterecorder - Hierin zitten snaarwielen en een motortje. Leuk om te kijken als je de batterij nog goed is. Dan zie je hoe het vooruit en achteruit spoelen gaat.

Computermuis (die met balletje) - Mooi om te zien hoe het balletje twee wieltjes in beweging brengen.

Nog meer leuks:
- elektrisch kinderspeelgoed
- (staaf)mixer
- wekkerradio
- wekker
- fotocamera
- toetsenbord
- rekenmachine
- cassette of videoband
- naaimachine
- walkman
- computer
- afstandsbediening


foto: opengeschroefde videoband

1. Hoe kom je aan oude apparaten?
Begin een paar weken van tevoren met het verzamelen van apparaten. Vraag collega's, ouders en kennissen mee te helpen, dan heb je al gauw een flinke verzameling. Het is daarom verstandig om alleen naar KLEINE apparaten te vragen, want vijf gettoblasters zet je niet makkelijk in een hoekje van je kast. Je kunt ook eens langs gaan bij de kringloopwinkel bij jou in de buurt. Hou je na afloop van de les nog apparaten over? Kijk op www.scholenrecyclen.nl want scholen die oude elektrische apparaten willen inzamelen worden beloond! 
 
2. Veiligheid
Knip vooraf de stekker en het snoer van een apparaat af. Dan weet je zeker dat de kinderen 'm niet in het stopcontact steken.

Haal al tijdens het verzamelen de batterijen eruit, want ze kunnen gaan lekken. Ook de accu moet eruit. Lukt dit niet? Laat kinderen dan niet met dit apparaat werken. Een accu kan bij beschadiging heet worden en bevat schadelijk stoffen. Accu's zijn vaak niet te verwijderen bij elektrische tandenborstels en gsm's, deze apparaatjes horen dus ook niet in een kliko, maar bij het chemisch afval!

Condensatoren vind je op een printplaat. Ze kunnen stroom opslaan zoals een batterij en dus ook weer afgeven! Laat daarom apparaten een week staan voordat je ze laat demonteren. Dan is de condensator wel leeg. Laat de onderdelen op een printplaat gewoon zitten als je niet precies weet wat wel en niet kwaad kan. Laat kinderen zeker geen printplaten verzagen, hierbij kunnen ongezonde stoffen vrijkomen. Maak geen beeldschermen open.

3. Begeleiding
De hoeveelheid gereedschap die je hebt, bepaalt hoeveel kinderen je deze activiteit tegelijk kunt aanbieden. Om die reden zullen de meeste mensen deze activiteit niet aan grote groepen aanbieden. Beter kun je kleine groepjes laten rouleren, zodat ze voldoende gereedschap tot hun beschikking hebben en je goed zicht op de kinderen kunt houden.

4. De opdracht
Geef kinderen bij het demonteren een opdracht mee. Zo krijgt het 'slopen' een doel en daardoor een meerwaarde. Er zijn veel mogelijkheden. Vragen om een klein verslag te maken is een eenvoudige opdracht, maar je kunt het ook creatiever aanpakken. Misschien brengen de volgende voorbeelden je op ideeën.

a. TechniekTentoonstelling
Elk groepje (of kind) krijgt een stuk stevig karton en wat gekleurd papier. Ieder maakt een eigen onderdeel voor een gezamenlijke techniektentoonstelling. Laat ze vrij om zelf te kiezen wat ze willen onderzoeken en presenteren. Het ene kind kiest een klein onderdeel dat hem of haar interesseert. De ander wil het liefst álle losse onderdelen op het karton bevestigen. Gebruik een lijmpistool en dubbelzijdig tape om de onderdelen te bevestigen.

b. Creatief met losse onderdelen
Op basisschool de Wichelroede in Udenhout mogen de leerlingen een robot maken. Alle gevonden schatten uit de gesloopte apparaten kunnen hierin verwerkt worden.Tandwielen als ogen, een printplaat als lijf enzovoort. Robothondjes, robotvogels, creativiteit en techniek gaan hierin samen.

c. Hergebruik
Soms vinden kinderen bij het slopen een onderdeel dat zich leent voor hergebruik. Kleine motortjes bijvoorbeeld die je met een batterij kunt laten draaien. Het is handig om een setje bij de hand te hebben van enkele batterijen, meetsnoertjes en een lampje. Zo kun je bijvoorbeeld ook een gedemonteerde schakelaar (aan- en uitknoppen) aansluiten en laten werken. Heel leerzaam!

d. Opdracht: onderdelen verzamelen, sorteren en vergelijken


5. Gereedschap
Begin de les met instructie over het gebruik van het gereedschap. Want je wilt niet dat ze een ragfijn schroevendraaiertje gebruiken als breekijzer. Laat kinderen oefenen met het uitkiezen van een passend model en een passende maat. Bijvoorbeeld door een paar schroeven neer te leggen en kinderen een keuze te laten maken. Een schroevendraaier moet passen bij de schroef, anders draai je de schroef kapot en krijg je 'm niet meer open.

Voor het demonteren heb je schroevendraaiers nodig. Vaak kun je in de bouwmarkt betaalbaar een setje kopen met allemaal verschillende modellen (plat, kruiskop, ster en inbus). Verzamel verschillende maten, veel kleine schroevendraaiers en enkele grotere maten en vooral veel kruiskop-schroevendraaiers. Een kniptang om snoertjes door te knippen heb je ook nodig.

Soms wil je iets forceren als het niet open gaat. Daarvoor kun je een flinke knip- en buigtang of een hele grote stevige schroevendraaier gebruiken. Lukt het zo nog niet, dan kun je overgaan op een metaalzaag met een bankschroefje om het voorwerp stevig in te klemmen. Zorg voor wat extra apparaten, mocht het helemaal niet lukken.






 


My Account