Home | Je bent nu hier: Home > Opdrachten I > ontwerp een schakelaar
Opdrachten I
Opdrachten II
Ontdekdozen
Kerndoelen
Tips & Trucs
Links
Contact
Home

Toelichting Schakelaar

Downloaden werkblad

Bij deze opdrachten bedenken kinderen een originele manier op een lampje aan en uit te kunnen zetten. De uitvoering van de ze schakelaar hangt samen met de materialen die je aanbiedt. Vooral elastiekjes maken het spannend en leuk. Wel even uitleggen dat ze voor de schakelaar bedoeld zijn en niet om in de lucht te schieten.
Misschien kun je starten met het bekijken en vergelijken van kant en klare schakelaars, denk aan een oude deurbel en een lichtschakelaar. "In de deurbel kom je een veer tegen. Die zorgt dat de drukknop weer terug gaat in de oude stand, zodra je loslaat. Zou je daarvoor in je eigen ontwerp ook het elastiekje kunnen gebruiken?"

Bij ontwerpen hoort de fase van aanrommelen. Uitproberen, afkeuren en opnieuw proberen. Geef hiervoor voldoende tijd. Stimuleer en moedig aan. Laat de leerlingen lekker bij elkaar spieken. En daag ze uit om een originele schakelaar te ontwerpen. Wie klaar is kan misschien nog een tweede bedenken?


Geschikte schakelaar voor morseseinen met lichtflitsjes.


Een schakelaar waarmee je of het ene of het andere lampje kunt aanzetten.


Zodra je de knijper opent, schiet het rode snoertje met aluminium propje tegen een spijker met daaraan het zwarte snoertje. Zo wordt de stroomkring gesloten.


Het lampje gaat aan als je het schroefoogje (met groene snoertje) over de spijker (met rode snoertje) doet. Het elastiekje zorgt voor een stevig contact. Daarmee voorkom je dat het lampje gaat flikkeren.

Voorbeelden hierboven zijn gemaakt door collega-leerkrachten tijdens een workshop van Monique Beljaars tijdens de Open Schooldagen van Technika 10 Nederland. (foto's: Natasja Steures)


My Account