Home | Je bent nu hier: Home > Opdrachten I > Demonteren met kleuters
Opdrachten I
Opdrachten II
Ontdekdozen
Kerndoelen
Tips & Trucs
Links
Contact
Home

Demonteren met Kleuters

Vanaf welke leeftijd kun je kinderen een apparaat uit elkaar laten halen? Anny Kabbedijk geeft les aan kleuters, samen met haar collega Loes op de KBS St. Jozef in Rijen. Ze heeft al jaren een regelmatig terugkerende sloophoek. Een hoek waar kinderen zelfstandig een apparaat uit elkaar mogen halen.
In de sloophoek heeft ze een klein kastje met daarin het benodigde gereedschap. Vroeger maakte ze gebruik van ‘gekregen gereedschap’, maar sinds kort heeft ze nieuw gereedschap gekocht. Daardoor gaat het uit elkaar schroeven van apparaten een stuk gemakkelijker. In het kastje liggen verschillende soorten schroevendraaiers, een tangetje om snoertjes los te knippen en een hamer. De kinderen krijgen van Anny één keer instructie over het gereedschap en weten daarna het verschil tussen een kruiskop- en een platte schroevendraaier. En heel belangrijk: een schroevendraaier is om te draaien en niet om te steken! De hamer is alleen voor noodgevallen, ze mogen dat zelf beoordelen. Sinds de aanschaf, een paar maanden geleden, is er nog niets kapot gegaan. De kinderen zijn het gewend en gaan er goed mee om.
Anny krijgt de apparaten van ouders. Vooral oude naaimachines en videorecorders vindt ze leerzaam vanwege de mooie overbrengingen die zichtbaar worden: beweging die door snaarwielen of tandwielen wordt doorgegeven.
Anny: “Ik hou natuurlijk een oogje in het zeil. Als ze gevaarlijke dingen doen, ben ik er snel bij. De snoeren knip ik er van tevoren af, zodat ze die niet in het stopcontact kunnen steken. Bij een naaimachine haal ik de naald eruit. Ik heb ze ooit een beschermbril laten gebruiken, maar dan zien ze niks. Daar ben ik maar weer vanaf gestapt. Kinderen lopen wel eens een sneetje op, maar dat gebeurt bij buitenspelen ook.”
De kleuters werken samen tijdens het sleutelen maar er zijn ook kinderen die alleen toekijken. Na een dag of twee ligt zo’n apparaat helemaal uit elkaar. Soms willen kinderen dolgraag een onderdeel hebben. Dat mag. Er zitten leuke draaidingetjes in een apparaat en daar wordt nog dagen mee getold op het schoolplein. Schroefjes verzamelen vinden ze ook leuk, soms gaat een kind de schroefjes sorteren op lengte. Het mooiste moment is als een apparaat opengaat en dan opeens het binnenwerk te zien is. “Oooooh,” hoor je dan. Juist kinderen die wat gedragsproblemen hebben kunnen er enorm van genieten. Andere kinderen komen tijdens het demonteren om hem of haar heen staan. Hierdoor krijgt het kind contact met andere kinderen. Eén van Anny’s leerlingen kreeg zelfvertrouwen omdat hij degene was die altijd alle schroeven wist open te draaien, ook al zaten ze nog zo vast. Er komen wel eens leerlingen uit groep acht meehelpen. Deze leerlingen vinden het zo leuk, dat het hen moeite kost om niet zelf te gaan sleutelen. Ook kleuters uit andere groepen mogen de hoek bezoeken.
Op de foto’s staan zowel meisjes als jongens, maar Anny geeft aan dat het toch bijna alleen jongens zijn die actief zijn in deze hoek. Ze nemen de leiding en meisjes blijven er vaak wat omheen staan. Er zijn verschillende manieren waarop je dit zou kunnen sturen, want aan de capaciteiten van meisjes ligt het niet. Elke leerkracht heeft eigen manieren om kinderen te stimuleren om bepaalde taken juist wat meer of minder te doen en kennelijk moeten meisjes meer aangemoedigd worden.
Zijn er ook nadelen te bedenken aan deze leuke sloophoek? “Ja, de rommel! Soms krijg je meer apparaten dan je meteen kwijt kunt. Die moet je dus ergens kunnen opslaan”, legt Anny uit. “En het afvoeren van de rommel is lastig. Gelukkig is er iemand die de restanten meeneemt.”
(artikel: van Technika 10 Nederland voor VONK, Tondeldoos)

Lees hier verder over demonteren - meer>>

gereedschap

Van links naar rechts: een kruiskop schroevendraaier, een platte schroevendraaier, een kleine kruiskop schroevendraaier, een buigtangetje en een combinatietang. Hiermee kun je buigen en knippen.


My Account