Home | Je bent nu hier: Home > Kerndoelen > Techniek
Opdrachten I
Opdrachten II
Ontdekdozen
Kerndoelen
Tips & Trucs
Links
Contact
Home

Domeinbeschrijving Techniek

Deze beschrijving (Cito 2002) geeft een goed handvat als je wilt starten met techniek. Het geeft aan wat kinderen in groep 8 zo ongeveer moeten kunnen en kennen. De Domeinbeschrijving is niet verplicht, maar je kunt het zien als een bruikbare en praktische richtlijn. Hieronder staat een korte en vereenvoudigde versie van de Domeinbeschrijving Techniek met een kleine aanpassing n.a.v. nieuwe ontwikkelingen. De volledige beschrijving staat op de site van het Cito.

► Ontwerpen & Maken (zoals bij kerndoel 45 - De kinderen oefenen met ontwerp-opdrachten. Ze bedenken een oplossing voor een technisch probleem. Ze voeren hun ontwerp uit en bekijken of hun ontwerp voldoet.)

► Gebruiken & Analyseren (zoals bij kerndoel 44 - De leerlingen onderzoeken spullen uit hun eigen leefwereld. Ze kijken naar de vorm, naar het materiaal en onderzoeken de werking.)

► Materialen & Gereedschappen
Leerlingen doen ervaring op met verschillende materialen en gereedschappen. De bedoeling is dat kinderen behalve met schaar en lijm ook leren werken met gereedschap als een zaag, tang en handboor.

► Technische Inzichten:

1. Hoe maak je sterke constructies
Wat moeten kinderen leren?
Een buis is een profiel. Er zijn ook profielen met een U-vorm of H-vorm. Profielen zijn sterk maar toch licht.


Wat moeten kinderen leren?
Sterke constructies maak je: 
- door verbanden te maken zoals bij een gemetselde muur,
- door vormen als driehoeken en bogen te gebruiken,
- door de basis breder dan de top te maken. 


2. Hoe maak je verbindingen

Wat moeten kinderen leren?
Er zijn allerlei manieren waarop je dingen aan elkaar vast kunt maken. Sommige verbindingen zijn permanent (lijm), andere kun je weer loskoppelen (splitpen).


3. Hoe breng je beweging en kracht over
Wat moeten kinderen leren?
Met een hefboom kun je beweging en kracht veranderen.

Wat moeten kinderen leren?
Met (tand)wielen kun je de draairichting, de draaisnelheid en de kracht veranderen.


4.  Wat is een automatisch regelsysteem
Wat moeten kinderen leren?
Een aantal voorbeelden van apparaten waarbij iets wordt geregeld zonder tussenkomst van de mens. Bijvoorbeeld: het hekje in de supermarkt gaat vanzelf open als je binnenkomt. Bij het winkelhekje is er een sensor (voeler) die gevoelig is voor beweging en daardoor een apparaat in werking zet (hekje gaat open). 
In de lift zit bij een schuifdeur een lampje dat licht straalt naar een lichtsensor in de andere schuifdeur. Sta je ertussen en onderbreek je de straal dan gaan de deuren niet dicht.
In de koelkast zit een druksensor die de stroomkring onderbreekt (lampje gaat uit) zodra je de deur sluit.


5. Hoe kun je met wind elektriciteit maken
Wat moeten kinderen leren?
Er zijn verschillende energiebronnen. Brandstoffen zoals steenkool en olie, maar ook zon, wind en stromend water kun je omzetten in elektriciteit. Je kunt de ene energie omzetten in een andere energie. In elektriciteitscentrales wordt brandstof omgezet in elektriciteit. Je hebt hierbij een dynamo nodig, net zoals op een fiets.


Wat moeten kinderen leren?
Belangrijk bij dit onderdeel is dat ze veel leren over elektriciteit. Wat een stroomkring is, hoe je een lampje of motortje aansluit, hoe je een lampje feller kunt laten branden, dat je een batterij kunt gebruiken maar ook een zonnepaneeltje; dat soort dingen.

© www.technika10.nl
 

 


My Account